Press

Östgöta Correspondenten 6 december 2010

Therése Nordholm och Ronnies Jazz Trio
Vilken bra idé att ägna en lördagstimme åt Sarah Vaughans ymniga repertoar. Dessutom var det smått befriande att höra något annat än julmusik en stund (och ändå är det bara början av december – hur ska det bli?). Det började lite stelt och trevande, men ju längre konserten varade desto mer föll på plats. När det mot slutet svängde riktigt genuint var det dags att sluta.

Lysande inledning
Redan i inledande ”I´ve got the world on a string” presenterade sig samtliga av de tre habila musikerna som solister, och även fortsättningsvis fick de gott om utrymme för hörvärda insatser. Basisten Christer Thurén gav ”Body and soul” en originell och lysande inledning, och vilket eminent ljud han hade i kontrabasen!
Pianisten Jan Fagerström och trumslagaren Ronnie Hjorth hade också fina stunder i det diskreta och lilla formatet.

Övertygande frasering
Therése Nordholms kapacitet känner vi. I mitt tycke får hon ut mest av sin röst i mellanregistret och lägre, medan höjdtonerna – som hon i och för sig tar oklanderligt – tenderar att bli okänsligare på bekostnad av uttrycket. Jag stör mig ibland på jazzvokalister som ser ett egenvärde i att konsekvent ligga före eller efter rytmen i tron att då blir det ”jazz”, men Nordholm gjorde det bra och fraserade övertygande. Ett par bebop-betonade nummer låg inte lika naturligt till för henne och trion. Men det mesta var härligt att höra, inte minst det ordinarie programmets avslutande ”That´s all” och Nordholms karismatiska version av ”You hit the spot”.
GUNNAR EKERMO

 

Great Jazz Club´s vuxenstipendie 2009

Årets vuxenstipendiat har på kort sikt gjort sig känd i Linköping som jazzsångerska av hög klass. Många känner igen henne som en av stöttepelarna och solisterna i kören Da Capo. Tidigt skaffade hon sig scenvana och sångrutin i den amerikanska gruppen Up With People.

Då hon för några år sedan ville pröva på något nytt mottogs hon med entusiasm av Temptation Jazz Band och så småningom också Linköpings Jazztett.

Vad som kännetecknar Therése är först och främst hennes röst. Den är kraftfull när så krävs, och mjuk och följsam i känsliga ballader. Det är en röst som passar både i kyrkan och på jazzscenen. Lägg därtill en fin framtoning på scenen med stark utstrålning samt en uttalad ambition att bli en ännu bättre jazzsångerska och ni har en mycket värdig mottagare av Great Jazz Clubs vuxenstipendie 2009.
BJÖRN LILJEBLAD

Östgöta Correspondenten 29 mars 2009
Jazzstipendiaten klarade sig bra

Linköping Jazztett & Therese Nordholm
Stipendiaten Therese Nordholm övertygade med solid tajming och skön attityd.

De fem gentlemännen i Jazztetten står för ett avspänt och tryggt musicerande, kompetent och synnerligen lyssnarvänligt. Mycket av kvällens repertoar var hämtad från beboptraditionen, typ Charlie Parkers ”Confirmation”. Den lyfte rejält både i ensemblespelet och i diskreta men fina solon av samtliga, särskilt basisten Glenn Fransson och trumslagaren Ronnie Hjorth.

Jazzstipendiaten Therese Nordholms röst passade bra i den omgivningen och i sångerna ur Anita O´Days repertoar, till exempel ”Interlude” och Benny Golsons fina ballad ”Whisper not”. Hon närmade sig melodierna otvunget och kopplade på ”jazziga” vibraton med en solid tajming.
GUNNAR EKERMO

Linköpings-Posten mars 2009
Minneskonsert Stefan Croner

Therése Nordholm, minneskonsertens stora stjärna vid sidan av kvällens huvudperson,
Stefan Croner.

Stefan Croner var en drivande och karismatisk kraft i Great Jazz Club från 1987 och fram till sin bortgång i november 2007.

Konserten var sedan länge utsåld. Foajén utanför kyrkolokalen var till bristningsgränsen fylld och förväntningarna var stora. Som sig bör inleddes konserten av Temptation Jazz Band. Vilken fantastisk sångerska bandet har i Therése Nordholm. Med stor och uttrycksfull röst sjöng hon Ellingtons ”Do nothing til you hear from me”.

Folkungaskolans musikklasser betyder mycket för Linköpings musikliv. Där finns också talang och musikalisk fantasi.

Någon koreografi använde sig inte Ad Libitum av, men det behövdes inte. Deras framträdande av gospeln ”His eye is on the sparrow” tillsammans med Therése Nordholm och Temptation Jazz Band fick det att knottra sig efter min ryggrad. Speciellt Therése insatser är värda att komma ihåg länge. Den tjejen kan bli hur stor som helst. Hon fick flera tillfällen att visa sin sångkonst.
Vilken röst!

Karin Hansson sjöng till Björn Dahlins trio tillsammans samt tillsammans med allerstädes närvarande Therése Nordholm i ”I know him so well”.
TOR-BJÖRN LYRHED

 Therese o Peter.jpg-for-web-normal
Therése & Temptation Jazz Band, 2009 

press_03
Stefan Croner